For Sale

Geen Pop-Up

  • Noisy Escape

STORY

Zet een paar vrienden, met gedeelde passie voor motoren, in een pub en een paar borrels later is jouw droommotor ontworpen op de barmat, een servetje of in het hoofd. Meestal zijn de ochtend erna deze ideeën allang weer vergeten en kom je er ook niet meer op terug.  Jaël had het samen met mij altijd al over het creëren van een custom motor en in november 2019 werd dit serieuzer. Aangezien hij in Rotterdam woont, wilde hij hiervoor een wendbare motor met de strakke looks, een echte ‘hufterbike’.

Splitting lanes and spitting flames, wheelie Wednesday?

Hell no! Wheelie everyday… De zogeheten ‘Noisy Escape’.

 

De motor moest een lucht/oliegekoelde grote eencilinder worden en het subframe mocht het enige zichtbare deel aan de achterzijde zijn (geen kabels, accu’s etc.). Daarnaast moest dit als het ware samenvloeien met een lange smalle tank om het ‘lanesplitter’ uiterlijk te behouden. En dat moest tot slot nog gecombineerd worden met het wegwerken van de accu! Lastig dus… De enige geruststelling was dat een kick-only lang niet zo moeilijk is als iedereen denkt en daarom zijn we uitgekomen op een Honda XR600R.

Het ontwerp bedenken is de eerste stap, maar het vinden van de perfecte onderdelen die passen bij dat ontwerp kan lang duren. Dit probleem kwam meteen ter sprake bij de tank. Gedurende mijn lange zoektocht kocht ik drie tanks die achteraf toch niet voldoende bleken. Uiteindelijk stuitte ik op een roestig, 70’s-achtige brommer tank vol met deuken die ik vond bij een lokale brommerboer. Ondanks zijn looks moest dit ‘m zijn! Het frame moest worden aangepast en de onderzijde van de tank moest verbreed worden om hem uiteindelijk te laten passen.

STORY

Na het op maat maken en uitdeuken van de tank is hij gespoten in metallic grijs. De witte strepen van de tank moesten daarbij terug komen in de velgen en als detail: de zwarte streep over de witte frontplaat met ‘NE’ (Noisy Escape) in dezelfde dikte. Het motorblok is vervolgens gespoten in dezelfde metallic grijze kleuren als de tank en het subframe is er afgeslepen. In het nieuw, gelaste subframe is een CNC gefreesde behuizing gelast om een Highsider Shorty LED-achterlicht in te kunnen monteren. De demper is handgemaakt om de diameter klein te houden en de uitlaatpijp volgt de lijnen van het subframe omhoog om het zo strak mogelijk te houden. Zelfs vanaf onder zul je de extra afwerking zien door de underseat platen die zijn ontwikkelt. Om het geheel af te maken zijn de zadelpan door Marcel van Ellemeyer opnieuw gestoffeerd.

Vervolgens zijn in het kenteken uitsparingen gemaakt voor, de bijna onzichtbare, Kellermann Atto richtingaanwijzers, 3-1 rem- en achterlichten waarbij bovenop de kentekenplaat-verlichting is gemonteerd. De voorzijde wordt verlicht door Kellermann Atto knipperlichten en Vision-X LED bar die zijn bevestigt. Om alle LED verlichting te laten werken is er een complete nieuwe kabelboom gemaakt die volledig op gelijkstroom werkt.

De voorvork is van een CRF450R welke intern is verlaagd en de buitenpoten zijn zwart geanodiseerd waarbij de binnenpoten een zwarte diamantcoating hebben gekregen. Hyperpro heeft de bike aansluitend voorzien van hun eigen voorveren en achterveer waarbij dit is afgesteld op de rijder. De wielen zijn twee keer Excel 17” en zijn gevlochten met RVS spaken door Jan Simon van JSR. Als finishing touch heb ik een lipje op het frame gelast om een gereedschapshouder te monteren waar de Kickstarter in valt.

SPECS:

Frame:

– CRF450R voorvork (verlaagd)
– Hyperpro achterveer
– ProTaper Pastrana low stuur
– ProTaper Profile Pro koppeling
– Renthal Fat Bar risers
– Moto master 320 voorremschijf
– Moto master flame achterremschijf
– CRF250R rempomp
– Nieuwe kabels, lagers en keerringen
– Stalen remleidingen
– 17″ Excel wielen (JSR)
– Dunlop Mutant banden

Elektra:

– Nieuw gemaakte DC kabelboom
– Daytona NANO II teller
– Kellermann Atto DF tail/brake/indicators (achter)
– Highsider shorty achterlicht
– Koso kentekenplaatverlichting
– Kellermann Atto (voor)
– Vision X – Xtreme LED bar

Motor:

– Custom RVS uitlaat
– UNI filter
– UNI breather filter
– Carburateur afgesteld
– Nieuwe koppeling

Scroll down and Check it out:

BACK TO BUILDS

You dream it, we create it

Bij VETVLEK Garage ontwerpen en produceren we unieke custom motorfietsen met passie. Met alle disciplines onder één dak is VETVLEK Garage opgezet om te ontwerpen, prototypes te creëren en uiteindelijk een motorfiets te ontwikkelen die aan jouw wensen voldoet. De principes van VETVLEK Garage zijn het harmonieus in balans brengen van functie en vorm en het leveren van uitstekende en unieke motoren. Een nauwgezet oog voor detail en een hoog vakmanschap zijn hierbij vereisten. We zorgen ervoor dat jij bij het gehele proces betrokken blijft; van concept tot eindproduct.

 

START PROJECT